El peligro de confundirse con el consumo propio

El esperado anuncio de un referéndum para el año que viene no me ha generado emoción alguna: por una parte, era un secreto a voces a falta de la concreción final; por otra, se trata de otra de las muchas vueltas atrás del secesionismo, incapaz de sostener su propia Hoja Parroquial, digo, folio de ruta. No merece la pena recordar que el voto de su vida no era tan decisivo como tantos quisieron creer, o que el mismísimo Artur Mas escribía en Libération que las elecciones del pasado mes de septiembre de 2015 se transformaban en “«référendum» sur l’indépendance“. Es todo consumo propio.

Ahora bien, no hay que confundirse con el consumo propio. De fondo, algo en bruma, aparece la Ley de Transitoriedad Jurídica, que ya han mencionado muchos políticos (Rovira o Junqueras) y periodistas de la cuerda secesionista. Sin ir más lejos, Antoni Bassas: “I culminar-ho vol dir que d’aquí nou mesos s’hagi aprovat la llei de transitorietat jurídica per passar de la legalitat espanyola a la catalana, i amb aquesta legalitat, convocar el referèndum“.

Pocas veces se escucha (sí que lo dijo Marta Rovira), pero eso de “pasar de la legalidad española a la catalana”, representa un golpe de Estado a la vez que una declaración (o proclamación, como más guste, que a efectos prácticos tiene poca diferencia) de independencia. Lo escribí cuando comenté hace meses la Hoja de Ruta: cualquier referéndum de ‘validación’ de la Constitución era posterior a la proclamación de la independencia.

Lo mismo se explica en esta noticia de hoy 28 de septiembre en el ARA: “Una de les vies estudiades -que no està tancada-és que la norma estigui composta per una declaració de sobirania, la regulació de la convocatòria del referèndum i el règim de transitorietat per no fer salts al buit (les normes espanyoles que se seguiran aplicant l’endemà de la independència)“.

Paradójicamente, quien no lo ha explicado exactamente de esta manera ha sido Puigdemont, quien ha dicho que a finales de julio de 2017 el Parlament aprobará las leyes necesarias para que Cataluña funcione como un Estado independiente y convocará a los ciudadanos a las urnas para que permitan, con su voto, la proclamación de la independencia. Si no es mediante “legalidad catalana”, o sea, declaración de independencia, ¿cómo piensa convocar ‘legalmente’ el referéndum? Hasta para explicar esto el secesionismo es poco claro, la eterna cuestión que nunca se han atrevido a verbalizar de modo directo.

Conclusión. El referéndum en sí mismo es consumo interno, maniobra de distracción. Mucho más peligrosos e inquietantes, en todos los términos, son los preparativos que lo acompañan. Como para tomárselo a broma y confundirse con un referéndum para consumo propio.

46 comentarios en “El peligro de confundirse con el consumo propio

  1. Estàs dient que el referèndum és una cortina de fum per mantenir activats els indepes i distrets els unionistes mentre de fons és consolida el pla discret? 😉

    1. Més o menys. Un ja es pot convèncer tant com es vulgui, però el referèndum ho té bastant complicat.
      Potser estic paranoic, però el referèndum té com a pressupòsit una declaració d’independència.
      Per contra, en Puigdemont haurà de repetir el discurs, perquè a Madrid avui estan entretinguts amb el PSOE.
      De fet, avui era un bon dia per a fer una DUI. Ni se n’haurien adonat. :-))

  2. Por las referencias que he leído, no ha hecho ninguna referencia a “ensanchar la base social”. Es raro si lo que quieres es ganar un referéndum. En otras circunstancias lo excusaría con la neutralidad del cargo o algo así pero en estas me da la risa. Seguro que referéndum pactado no quiere y creo que el otro tampoco. Al menos sin los comunes, a los que creo que se dirigía hoy.
    En cuanto a lo que puedan aprobar o no, me da a mi que ya todo el mundo lo tiene pillado: es papel. La prensa ha pasado completamente del tema porque que un perro muerda a un hombre no es noticia. Mucho menos cuando pasa cada día. De hecho, sí que ha tenido que hacer un buen número de afirmaciones del tipo “vamos en serie (uy perdón en serio)”, “no cejaremos”, etc. El equivalente parlamentario de “apartarse que estoy mu’loco”. Hay problema pero a saber cuál.

    1. Por si acaso, prefiero quedarme con la visión paranoica, que los hay muy locos.
      El referéndum carece de credibilidad. ¿Que aprobarán sus leyes, inmediatamente suspendidas, y se victimizarán? Por descontado. Es que me estoy leyendo algo de la secesión de Eslovenia (ignoremos la Guerra y la compra de armamento) y reconozco el uso de algunas tácticas y consignas… aunque aquí no funcionan tan bien.

  3. Seguro que os sorprende tanto como a mi pero, a juzgar por el título del editorial, , “Puigdemont ofereix un relat sòlid per a un projecte segur” a Partal le gusta el nuevo plan. Me troncho. Por contra, he visto algunas opiniones bastante escépticas.

      1. Me parto… Es el Sancho Panza del proceso. Yo creo que al final será el primero en darse cuenta si la cosa no marcha. Je, je…

        1. Partal ya sabe que esos gigantes son molinos, pero si dijera lo contrario, se quedaría sin trabajo

  4. Del hilo anterior, y en respuesta a Lliure (por cierto, como es un tema distinto a la nueva entrada, y la actualidad nos lleva por otro camino, creo que después de tú respuesta aplazaré el asunto, por lo que a mi respecta, y si te parece, para otro momento más oportuno)…

    El tema de la lengua, y en particular con la inmersión lingüística, tiene trasfondo político y un móvil por decirlo así nacionalista, en ambos sentidos, y casi en todas las situaciones, opino. Ejemplos de reacción nacionalista española para hacerle la vida difícil al catalán hay varios… quizás lo del tema del lapao en Aragon o el intento de mantener un cordón alrededor de tv3 para alejarlo de Valencia, las reticencias a pelear en Europa por un mejor estatus para la lengua, o una cierta desidia a la hora de visibilizarlo a nivel institucional como patrimonio propio. Seguramente tú podrás señalarme más, peores, y yo te daré la razón… Ahora bien, es lo que comentábamos el otro día: España se reconoce a sí misma (lo practique con más acierto o no, con más o menos convicción, pero de forma irreversible) diversa y formada por diversas naciones culturales a las que garantiza derechos hasta límites a veces dolorososísimos, como es el caso señalado de que ciudadanos españoles no puedan ser escolarizados en su lengua madre en su propio territorio. Sinceramente no veo el mismo espíritu en el nacionalismo catalán ni de broma, sino más bien una hostilidad hacia lo español bastante abierta junto con un tratamiento casi de cuerpo extraño en la comunidad, probablemente a causa de una interpretación de la historia particular, y de la sensación de deuda impagable que deja de penosa herencia el franquismo. Yo también siento que esa deuda existe, no me entiendas mal. Pero no me parece un cheque en blanco 40 años vista. Y mucho menos me parece que legitime un proyecto homogenizador en sentido contrario, o de identificación del estado con una determinada identidad nacional, reservándole al 50% que no la profesa un papel de ‘adaptado’. Esto, creo, esta pasando, y de manera suficientemente marcada como para llamar sobre ello la atención. Y este espíritu hostil podría estar condensado, por lo que a la lengua respecta, en el manifiesto Koiné y el tema del ‘bilingüismo mata’… lema no reconocido por los partidos que canalizan el procés, pero que lamentablemente gravita alrededor del independentismo como una pulsión inconfesable, y que es de hecho practicado institucionalmente más de lo que le gusta al catalanismo escuchar. Resumiendo mi sensación general, y esto ya no en sentido lingüístico, sino politico y cultural, es que se puede ser catalán ahora mismo en España (y vaya que si se puede!), pero ser español en la Cataluña independiente me parece que iba a costar, por razones obvias, un huevo. Y eso, sin recurrir al nazismo como argumento arrojadizo, obviamente…

    1. Desconozco el trato que se daría a los “extranjeros ” que residimos en Cataluña por trabajo (yo soy de Madrid), en una hipatética , perdón, hipotética independencia de Cataluña.

      No sé si me tendré que volver o me podré quedar. Y el catalán como idioma no es el problema aunque lleven unos cuantos lustros enarbolando el maltrato como bandera del independentismo.

      Por último me quedo con las palabras del president. Dijo convocar y no celebrar. Éste señor es muy astuto, como su predecesor.

      Tampoco creo que puso el adjetivo “de independencia”. Volvemos al 9N parece. Será este un referéndum para elegir al presidente de una comunidad de vecinos?. Siguen sin ser claros.

      Veremos si en la CUP se lo tragan.

      1. Los de la CUP, que en realidad son los que mandan (han impuesto el compromiso de convocar un referéndum, de ellos dependen los Presupuestos; ellos SON el Gobierno), simularán que se lo creen. Todo sea para que el prusés no muera nunca.

        1. Mira, aquí sí que discrepo. Si algú pensa que la CUP dubtarà un segon en fer saltar el govern pels aires si veuen que lo del referèndum no va de veres, s’equivoca.

          1. Quan van tombar els pressupostos els vaig veure espantats per les conseqüències i reaccions que van aixecar. I em fa la impressió que ara domina un corrent més procliu a JuntsxSí. Vaja, que els de Girona manen bastant.

          2. Sería raro que un partido político se guiará solo por sus ideas. Una rotura significaría, casi con seguridad, nuevas elecciones, si tienen buenas expectativas de voto lo harán pero las encuestas no dicen eso. JPS ha vendido perfectamente que la CUP tiene y tendrá la culpa, nadie ha hecho más por el proceso que JPS. Ahora mismo, la CUP está en las más altas cotas de poder e influencia de su historia, no se renuncia a eso. Todo junto aumenta exponencialmente las tragaderas. Suponiendo que la CUP no tenga escisiones antes.

            1. Sóc amic (i familiar) de diversos militants dels diferents organismes que componen les CUP, i creu-me (o creu-los) que la quota de poder no és un paràmetre que per ells entri a consideració a l’hora de prendre decisions.
              Influeix molt més el que apunta en Javier de quin corrent és més dominant dins el global que no pas això. I, també com a resposta al comentari del Javier, he de dir que una cosa és tragar amb més o menys coses (a.k.a. pressupostos) però amb allargar el procés ad inifitum. JxSí està en temps de descompte, i s’apropa el final del procés.

          3. ¿Y qué ganan haciendo saltar el gobierno? ¿coherencia al coste de irrelevancia, pérdida de influencia y de atención mediática? De poder decidir los presupuestos, los tiempos, incluso el presidente de la Generalitat a reunir 200 personas delante de una casa okupa. No lo veo aunque a saber.
            Por otro lado , sería excelente para los partidos de JPS, sus líderes se lavarán la cara, echarán la culpa a la CUP e irán a pactar con otro. Son profesionales.

            1. Coherència a costa de tot i a canvi de res. Quins pressupostos ha de decidir, si no són els seus? Quins temps, si no són per assolir els seus objectius?
              JxSí pot pactar amb qui vulgui, però haurà de presentar un programa. I no crec que cap altre partit avali tesis independentistes sense pacte amb Espanya. I si ho fan, la gent ja decidirà el vot segons consideri.

      2. Yo, como tu, no soy Catalán, aunque me consideran (y me considero) como un “el primo hermano valenciano”, por eso de compartir idioma y todas esas cosas. Me crié con TV3 y no entendí su desconexión en Valencia, de hecho, siempre he dicho que ha sido un error.

        Todo este proceso lo vivo con un punto (cada vez más importante) de preocupación. ¿Hasta que punto se va a llegar hasta las últimas consecuencias? ¿Como me puede afectar teniendo en cuenta que no voy a pagar los impuestos en la hacienda catalana, ni tengo pensado obtener esa supuesta nacionalidad, ni nada de lo que los “pensadores” dice?

        Siempre he pensado en volver, pero no en un año, así que ahora mismo estoy replanteandome muchas cosas.

        1. ¿Nacionalidad? ¿Acabas de expresar dudas sobre nacionalidad? Por favor, estás en el blog más adecuado del Universo. Una selección de artículos de la casa:
          1. La secesión de Cataluña y la nacionalidad española: ¿Se podría perder la nacionalidad española?. Texto de nivel casi académico, sólo apto para días en que tengas la mente totalmente despejada y ganas de leer.
          2. Secesión y nacionalidad explicada para dummies. Recomiendo empezar por aquí. Básicamente porque es muy corto y resume el primero para quien se aburra con textos largos.
          3. Balance de tres días: la nacionalidad y la hipótesis de la secesión. Este es de cuando el primero ‘explotó’ en visitas después de que Rajoy dijera eso de ¿y la europea?
          4. La ley de la nacionalidad catalana y la doble nacionalidad (artículo de Albert Pont). Un comentario a un artículo publicado desde la perspectiva secesionista.
          5. Privación de nacionalidad, pérdida de nacionalidad y secesión. Clarificando conceptos que el separatismo suele confundir adrede, por una parte, y luego la gente de buena fe asume, por otra.
          6. Breves apuntes sobre la doble nacionalidad en los procesos de Quebec y Escocia Si has tenido valor de leerte el primero, no hace falta leerse este.

          1. Las dudas son en relación a un comentario de (creo) Secretari d’Hisenda Lluis Salvadó en relación con la tributación en una hipotetica declaración unilateral. La pregunta la hizo Jordi Basté y los tertulianos se quedaron alucinados con la respuesta. Vino a decir lo siguiente:

            Cuando se declaré la independencia todos los ciudadanos que residan en el territorio catalán, es decir, que están empadronados, tendrán la obligación de pagar los impuestos en cataluña. Sino estás empadronado se te tratará como un extranjero, de igual forma si no quieres tener la nacionalidad catalana.

            Yo tengo mis dudas que me puedan obligar a este tipo de cosas, principalmente porque sin que nadie reconozca la independencia veremos como me multan en base a una ley que nadie reconoce, y como pueden embargarme una cuenta, dado que supongo que los bancos no harán mucho caso a una petición de embargo de cuentas por parte de la generalitat.

            Lo que pasa, que hacen tanto ruido que al final uno se queda con la mosca detrás de la oreja.

    2. Espanya es reconeix a sí mateixa com diferents comunitats culturals, etc? Estic d’acord amb matisos. Crec que la tolerància a aquestes comunitats ha anat variant al llarg dels anys, segons circumstàncies i governs.
      Fixa’t que tots els exemples, diguem-ne “anticalatans”, que em fiques són molt recents. Igual que l’augment del suport a l’independentisme.
      De fet, aquest extrem “dolorosíssim” que senyales, i que ara estan intentant revertir a cop de sentència PP i Ciutadans, és (en la meva experiència personal) el que més indepes ha sumat a la causa. Es pot ben dir que com més nacionalista es va tornant Espanya, més catalans tenen ganes de marxar-ne. Que això és nacionalisme català? Suposo.
      Sobre manifest koiné i altres, m’alegra que acceptis d’entrada que no el reconeixen els partits polítics. Però clar, faltava el generalisme… “gravita alrededor del independentismo como una pulsión inconfesable”. No estic GENS d’acord. Hi ha de tot, com a tot arreu. Jo em considero un hooligan indepe i no tinc cap mena de problema amb el castellà. Consumeixo literatura i cinema gairebé exclusivament en castellà, parlo castellà amb qui no entén el català i entre els meus amics més íntims hi ha castellanoparlants no indepes. Vaja, que sóc una persona normal. I opino que aquesta sensació que teniu alguns (fonamentada segurament més a base de llegir el twitter que d’experiències personals) no s’ajusta a la realitat.
      Això no treu que tingui molt clares quines són les línies vermelles institucionals de la llengua: tots els funcionaris han de tenir bon nivell de català (que no el parlin, si no volen, tant me fa, però que jo pugui expressar-me en català), que la política lingüística la dicti el parlament, i que l’idioma preferent de l’administració (en comunicats, etc) sigui el català.
      Per cert, això de que pots ser català a Espanya… Parlem-ne. Evidentment pots ser català en el sentit de ser una persona nascuda a Catalunya, però pots viure en català a Espanya? Ni de broma. Si gairebé és impossible viure en català a Barcelona…

      1. Bueno, una precisión, y ahora si lo dejo que Javier nos va a acabar dando el toque por este spin off…

        No hablo de sentimientos íntimos de ciudadanos, ni de linguistica; hablo de Estados (uno existente, España, y otro hipotético, Cataluña) y de sus políticas al caso. España reconoce una entidad con autonomía llamada Cataluña, con una identidad nacional propia, aunque no única, que a través de esta autonomía puede visualizarse y verse representada y promovida ampliamente en instituciones. Difícilmente llegaría ni a discutirse en público la posibilidad del monolingüismo, la tendencia sería a ampliar la presencia de las lenguas minoritaria… En cambio esa ambición de articular lo diverso no es que no haya sido eje en el proceso, sino más bien al contrario. Se ha promovido una idea de pueblo e incluso de ciudadanía -al asunto del censo explicado por la ANC me remito- de corte clarisimamente reduccionista. Cuando lo generalizo, es porque lo creo general, no por inercia. En este caso, me parece que basándote en la buena voluntad íntima de la gente, eres tú el que lo minimiza, disolviendo una constante en la nebulosa de los casos aislados.

        Por lo demás una respuesta muy razonable. Como siempre un gusto charlar contigo.

        1. En la anterior entrada han sido 132 comentarios (y eso que entiendo que este último lo querías introducir en esa, y no en esta última; si no, habrían sido 134). No está mal.

        2. Torno a estar d’acord amb matisos, però crec que la descripció que fas d’Espanya és de traç massa gruixut com per acceptar-la. És a dir: sí, Espanya accepta el català; però d’altra banda no li tremola la mà a l’hora de decantar-se pel castellà (l’exemple que ficava de l’escola és perfectament il·lustratiu) encara que sigui una minoria absoluta. No ho vull convertir en un conflicte, sinó remarcar que no hi ha igualtat, i que aquesta precisament és la font del problema.

          1. Lliure, hay un par de puntos de tu argumentación con los que no estoy de acuerdo:

            1. ¿Has pensado alguna vez en las consecuencias que ha tenido para algunos de esa “minoria absoluta” el hecho de decir públicamente que quieren ejercer ese derecho de recibir el 25% de las clases en castellano? ¿Te parece de recibo que representantes de la Administración catalana hayan participado en escraches para amedrentar y cohibir a esas familias? ¿Te parece de recibo que el director de la escuela haya dicho que mejor, para la familia, la escuela y el chico, que el chico cambie de escuela antes que introducir esos cambios? Con semejante percal, ¿crees que hay muchos padres dispuestas a solicitar ese derecho? Lo digo porque, si no hubiesen la inaceptable reacciones que ha habido y que la Generalitat no ha condenado, igual, tal vez, posiblemente, esa “minoría absoluta” no sería tan minoritaria como la vendes.

            2. Y aún así, a pesar del primer punto, un derecho se tiene, o no se tiene, independientemente de la gente que en un momento dado quiera disfrutar de ese derecho. Para obtener un derecho que no se tiene, o para eliminar un derecho que se tiene, debe de ser propuesto y votado donde corresponda. Una vez se tiene, se debe de poder hacer uso de él. Y si no se tiene, no se debe poder hacer uso de él. Pero para hacer uso de él, no debería hacer falta pedir permiso al resto de la sociedad: eso ya ocurrió durante la votación. Por lo tanto, sinceramente, poco importa cuando dices que son “minoría absoluta” los que reclaman ese derecho. Simplemente deberías preguntarte si lo tienen, o no. Y creo que lo tienen. Si deseas quitárselo, obtén las mayorías necesarias donde corresponda, y adelante. Y si la ejecución de un derecho choca con la ejecución de otro derecho, que no digo que no pueda pasar, ya no tengo ni ida de cómo resolverlo, pero supongo que cuando hay un sentencia, todo ello se habrá tenido en cuenta.

            Saludos.

            1. Raúl, aquesta minoria en algunes zones (àrea metropolitana, per exemple) és més aviat una majoria, i no hi ha cap problema. Hi ha diferents realitats arreu del territori. Però quan un és minoria absoluta i vol imposar la seva voluntat a base de sentències sobre la majoria, es produeixen aquestes coses. I si no fossin minoria, la pressió evidentment no seria tan gran.
              Sobre el punt dos: el dret el tenen pq els l’otorga el govern central, en contra de l’ampli consens del parlament de Catalunya. És a dir: madrilenys, bascos, andalusos i gallecs decideixen sobre el que passa a les escoles, independentment de que el 80% del parlament de Catalunya no hi estigui d’acord. Benvingut al problema. És aquest: quan el govern central no representa la ciutadania (no dic poble, que ja ho vàrem discutir en un altre post). I si no hi ha consens ni voluntat de diàleg, jo prefereixo marxar.

          2. Viure, en relación a tu comentario de abajo sobre que el gobierno central no representa a la ciudadanía de cat representada a su vez en el parlament. Perdona pero este es el típico comentario de la república independiente de mi casa IKEA. Es decir el mismo razonamiento se puede aplicar al parlament con respecto al ayuntamiento de sta Coloma de gramanet u hospitalet de llobregat, etc. Asimismo, se podría segui r con que el ayto de badalona no representa al barrio de llefia, el cual a su vez no representa a la comunidad de vecinos tal y cual. Yo desde luego no me siento en absoluto representado por el parlament. Pero es que ni un poquito.

            1. Genial. Per això existeix el procés, per veure si cal constituir un estat nou que representi millor a la seva població. Segurament molts es trobaran fora de lloc en una Catalunya independent. El que cal determinar és si són més o menys que els que ara es troben fora de lloc a Espanya. I, si es culmina la independència, procurar que aquest sigui un país millor i les integrador del que ha resultat ser Espanya.

              1. No quiero perder el tiempo discutiendo aquellos temas que ya se han discutido en este foro extensamente. Solo recordar lo evidente: si España es divisible, cat también lo es.

                1. Per descomptat. I ho he dit diverses vegades en aquest blog.
                  Qui vulgui que es monti el procés, convenci als ciutadans, a la comunitat internacional, etc i endavant. Com si volen tornar a Espanya…

          3. Lliure, deus està de broma quan argumentes això que acabes de dir. Dius que no hi ha cap problema a aquells llocs on hi ha “una majoria” que vol que el castellà sigui llengua vehicular. Recordes aquell dia a Balaguer, amb l’escrache a la familia aquella que, innocents ells, van demanar exercir el seu dret? Aquí tens l’enllaç: http://www.libertaddigital.com/espana/politica/2016-04-05/asi-funciona-la-inmersion-linguistica-amenazas-escraches-insultos-y-senalamiento-de-los-ninos-1276571249/. Dons, sincerament, jo no recordo a la Consellera d’Educació dient que “aquí no ho podem fer, però a tal lloc, on hi ha majoria que sí ho volen i que no s’emprenyen tant, sí ho podríem fer”, que és justament l’argument que tu m’has donat. Només conec un cas, crec que per Olot, on una escola voluntàriament va decidir aplicar més hores de castellà. I era una situació totalment inversa a la que proposes: eren plenament conscients de què els nanos mai parlaven en castellà, ni a la escola ni al carrer, i que el seu nivell de castellà era massa dolent.

            A mi em sembla meravellós que tinguis aquest concepte tan obert de les llengües a Catalunya (que no sé ben bé cóm s’aplicaria, si per comarques, vagueries, poblacions, col·legis, cursos, o classes). Llastimosament, saps molt bé que no és el mateix pensament que té la Generalitat. Jo no em queixo del que proposes, sinó del que passa, i tu ho defenses amb el que voldries. No ho comprenc, pq el que voldries no és el que passa.

            Per altra banda, dius que el castellà està imposat (ja em diràs on, pq crec que no hi ha cap col·legi que per imposició estigui fent el 25% de castellà) per sentències. Disculpa, jo en sé molt poc de dret, però crec que el que imposa una sentència és, si és possible, que és compleixi un dret que s’ha violat, i si s’escau, una compensació. En cas que no sigui possible que es compleixi el dret violat, imposa la compensació. I el que vull dir amb això és que la sentencia arriba després de què la Generalitat és passi per l’Arc de Triomf el dret dels ciutadans. No tergiversis les coses dient que està imposat per les sentències!

            I tu diràs que et referies a què la llei que s’ha d’aplicar a Catalunya està imposada pels bascos, gallecs, andalusos, madrilenys… en contra de la voluntat del 80% del catalans. De on surt aquest 80%? D’una població en la que, quan algú gossa aixecar la mà, marcaran al teu fill. Si us plau, amb amenaces és molt fàcil guanyar adeptes i dir que el 80% vol que el castellà no sigui vehicular. El dia que hi hagi la possibilitat real de fer-ho, i exercir aquesta llibertat no impliqui ser assenyalat com l’estrany, com el “no integrat”, aquell dia, sabrem si son un 20%, o un 80%. Fins llavors, aquesta majoria que tu dius jo no me la crec, pels motius exposats.

            I mira que en això sí que té competències la Generalitat, i podria fer un referèndum preguntant quin és el model que la població voldria aplicar. Ni es preocupen, perquè se’ls fot la opinió de la gent. Ja els va bé que de tant en tant preguntin 4 valents, i només 1 tingui el valor i el pebrots de tirar endavant amb la petició, jugar-se que l’insultin a la porta de la seva casa.

      2. Viure, no estic d’acord que “com més nacionalista es va tornant Espanya, més catalans tenen ganes de marxar-ne”. Donar per bones les xifres que deien que al 2005 hi havia només un 15% d’independentistes és no conèixer res de com era i és Catalunya. Això implicaria, entre altres coses, que només els votants d’ERC eren independentistes, i que no n’hi havia cap entre els de CiU… ¿algú pot seriosament sostenir això?

        Al llarg d’aquests anys jo he vist un munt de gent que “van veure la llum” i es van declarar independentistes, generalment a partir d’alguna cosa que va fer o deixar de fer Espanya. Pobres, ells no volien unir-se al procés, però Espanya els hi va obligar. Però qualsevol que hagués sentit les seves opinions anteriors s’adonava que sempre havien tingut sentiments independentistes, i el que passava era que ara sortien de l’armari. Un secessionisme latent que només calia que les forces del poder l’activessin, com finalment s’ha esdevingut.

        Qui digui una altra cosa no coneix gens, ¡gens!, la societat catalana. Jo he visitat casals catalans arreu del món i no en conec cap que no sigui virulentament independentista; i t’estic parlant de gent que va marxar de Catalunya fa dècades. El separatisme identitari de la Catalunya interior sempre ha sigut molt fort (amb el contrapès de l’altra meitat del país, la Barcelona metropolitana), i el fet que ara se’n senti parlar més no vol dir que hagi augmentat la seva força, sinó la seva visibilitat.

        1. Coincideixo 100%. Però per entendre’ns: és possible que al 2005 hi hagués realment un 15% d’indepes. Però hi devia haver un 2% de recentralistes i un 83% que no es plantejava aquestes temes.
          Quan deia “com més nacionalista es va tornant Espanya, més catalans tenen ganes de marxar-ne” volia dir el que tu has expresat millor amb “he vist un munt de gent que ‘van veure la llum’ i es van declarar independentistes, generalment a partir d’alguna cosa que va fer o deixar de fer Espanya”.
          Aquell 83% ha anat prenent posicions.

      3. Nomes un apunt al teu comentari. Si el manifest Koine el signaren quatre tios que només els coneixen en la seva casa, doncs et dono la rao.

        El problema esta en que el manifest está signat per gent com l’Irene Rigau, ex consellera d’educació, professor d’universitat, e “intel·lectuals” reconeguts, molt propers a les administracions publiques.

        A mès, es suma la famosa constitució del jutge Vidal, a on diu clarament que l’únic idioma oficial serà el català, i nomes el mes majors tenen garantida l’atenció en castellà a l’administració.

        Tot açò son coses que no es publiciten massa, però estan i espanten molt.

        1. Home, lo de que no es publiciten… Vidal va sortir a explicar-ho al .CAT de TV3 en hora de màxima audiència!
          Prego no t’ho prenguis malament, però jo ja he explicat clarament en un comentari anterior quina era la meva postura sobre el tema, i és la que defensaré arribat el moment. No trobo necessari anar a defensar o defensar les paraules dels altres mentre no sigui la postura oficial del govern.
          Per cert, Tardà (entre altres) ha repetit manta vegades que ERC defensa la cooficilitat del castellà. I crec que les seves paraules tenen molt més pes polític que el Koiné.

          1. Hombre, esta es muy buena. Tarda y ERC, que tienen una idea absolutamente vintage de pueblo y nación, basada en un principio de separación absolutamente etnicista entre ‘lo propio’ y ‘lo ajeno’, que tienen en mente un horizonte de identidad colectiva articulado fundamental por una unica lengua, como defensores de la cooficialidad. Es evidente que tenemos distintas expectativas del papel que le tienen reservado a ‘lo español’ en este hipotético estado independiente. Si te parecen nacionalistas recalcitrantes Wert o cualquier otro jefazo del PP, no entiendo como ERC no te da mala espina…

            1. Jo em remeto a les paraules de Tardà i als comunicats d’ERC sobre l’estatus de les llengües en la futura República. Les teves fonts no sé exactament quines són?

              1. Pues mis fuentes son estas, entre otras, además de mi intuición, que no falla nunca, jeje:

                Aquí su noción multiculti de la política del futuro: una coincidencia mecánica pueblo-nación-estado en todo su esplendor. Si España es discutible por no ser suficientemente respetuosa con la diversidad, no sé que se puede esperar de esto; sobretodo teniendo en cuenta que un buen porcentaje de población en Cataluña encontraria dificultades para describir su adhesión nacional. La idea de pueblo catalán se colige facilmente de la frase ‘reclama l’exercici del dret a l’autodeterminacio’; curiosa condición… si no reclama no tengo claro si es pueblo. Por otro lado, la falta de unidad de la nación catalana se constituye por naturaleza, y si no está unida y separada de otras naciones es como resultado de la opresión. Estas verdades, sin embargo, son ignoradas por algunos parias que viven de espaldas a su propia identidad. Supongo que ya habrá tiempo de explicarles…

                http://www.esquerra.cat/partit/projecte-politic/projecte-ppcc

                Aquí una precisión importante sobre el estatus del español o castellano, si prefieres. El castellano efectivamente se cuenta como oficial, pero el catalán es la ‘lengua propia’. El caso es que el término ‘lengua propia’ ya tiene su pequeña historia: lleva al ‘nou estatut social de la llengua’ y está cargadisimo ideologicamente; carga que no tiende precisamente a la cooficialidad y el bilingüismo, sino a aspectos más koineformes. Si además hacemos de la inmersión algo blindado que ‘mai mes’ nadie pondrá en duda, no sé porqué razón…, tenemos un cuadro para por lo menos dudar de lo que entienden por cooficialidad. De su nacionalismo, en el mal sentido, yo no tengo dudas…

                http://www.esquerra.cat/actualitat/sobre-oficialitats/sectorial/9

  5. Javier, costa molt seguir el fils dels comentaris en posts així. Has mirat si hi ha algun plugin al wordpress que doni més profunditat de resposta o capacitat de sguiment?

    1. Ja miraré què hi puc fer. La culpa és vostra, però 😀
      Pensa que la plataforma és wordpress.com i no wordpress.org. Per tant, no s’hi poden afegir plugins de cap mena. (Precisament, vaig crear el blog aquí perquè amb altres webs d’altres temàtiques que he tingut vaig acabar avorrit dels plugins i haver d’estar més preocupat del manteniment, opcions de seguretat, backups, etc, que d’altra cosa).
      Al començament, les entrades tenien zero comentaris, després algun, més tard ja s’ajuntaven cinc o sis, després ja estava molt content si passava de deu, i si alguna vegada superava els vint ja era increïble. Últimament, ja ni em puc llegir tots els comentaris.
      😀

  6. Uns pares demanen més castellà per als seus fills: “Que salvatges que són aquests espanyolistes, estan disposats a condemnar els seus fills a la marginació social per tombar la immersió”.

    Si els pares no demanen més castellà per als seus fills perquè no els hi facin bullying: “No hi ha realment una demanda social de més hores de castellà”.

    Cara: guanyo jo; creu: perds tu.

Los comentarios están cerrados.