La secesión, previa al referéndum

Conforme expuse en su día al analizar el Full de Ruta, y repetí ayer con el anuncio de convocatoria de referéndum para el año que viene, mi teoría dice que ese referéndum -o cualquier otro mecanismo unilateral de los muchos que vende el separatismo- sólo es posible previa declaración, o proclamación, de la secesión.

Aparte de mí, en este artículo del Ara lo dicen también Ferran Requejo (defensa que un referèndum només es pot fer un cop ja s’ha proclamat la independència) o Mercè Barceló (s’ha de declarar la independència abans de fer un referèndum per ratificar-la), nada sospechosos de coincidir habitualmente con mis tesis. Lo que no explican es qué pasaría si en el supuesto referéndum no se ratificara la secesión.

De paso, descartad la estrambótica teoría de Josep Costa (un règim “transitori” en què es continuaran aplicant les lleis espanyoles però la “seu del poder” i la “legitimitat” hauran canviat de lloc: del Congrés de Diputats al Parlament). Una cosa es equivocarse, otra tener una idea singular y bien armada a la vez que minoritaria, y otra más este disparate.

Con todo, el único que se hace la pregunta acertada, a la vez que inquietante, es Xavier Arbós: “¿Arribarà el moment en què els Mossos d’Esquadra aniran als ports i aeroports i diran a la Policia Nacional i a la Guàrdia Civil que a partir d’ara ells s’encarreguen dels control de fronteres?”. El artículo dice que de momento no hay respuesta.

Como en tantas otras cosas que, fanfarronada tras fanfarronada, el separatismo no es capaz de responder mirando a los ojos.

6 comentarios en “La secesión, previa al referéndum

  1. Us suggereixo escoltar el perquè de tot plegat, de rac1, d’aquest matí. La comunitat indepe està volcada en aquests temes, exigint respostes concretes. Així com el debat públic que estava inclòs al full de ruta i que encara no s’ha produït.
    Vull pensar que no s’han il·luminat de cop i volta i que senzillament estan preparant el terreny al govern.
    Winter is coming.

    1. Normalment sempre escolto ‘El mon a RAC1’ amb Jordi Basté. Hui amb mes raó perquè anava Puigdemont. De los coses que ha dit em quedo amb:

      “Quan es declare l’independencia tot ciutada català tindra que pagar els impostos a Catalunya. Si et negues s’obrirá un expedient sancionador. ”

      La pregunta que no li han fet (estem a RAC1) es: ¿com fareu cumplir la llei, si aquesta llei no la reconeix ningú a banda dels independentistes? ¿com s’embargará el compte d’un ciutada espanyol que segueix les lleis espanyoles, les úniques reconegudes?

      Com sempre, preguntes sense resposta.

      1. Otra pregunta que no hacen es cómo impedirán que el estado español no embargue las cuentas de un ciudadano catalán que no pague sus impuestos en España.

        1. La majoria de ciutadans no paguen els impostos directament, llevat de l’Irpf.

  2. ¿Y jueces, abogados, fiscales…? Todo muy discreto supongo.
    He buscado la frase de Josep Costa y lo has citado correctamente. Creía que era broma. Se le disculpa porque es politólogo.

Los comentarios están cerrados.