Terricabras (ERC) i la doble moral: toros, correbous i circ

Com sabeu, el filòsof Josep Maria Terricabras es presenta com a candidat al Parlament Europeu per Esquerra Republicana de Catalunya. Aspira a fer arribar algunes propostes a nivell europeu. Seria interessant saber si a Europa traslladarà o no alguna iniciativa per prohibir totalment els correbous. Ho dic pel contingut d’una entrevista  en el Suplement Dominical de Diari de Girona del dia 25 de juliol de 2010 (pàg.6): “Seguint amb les prohibicions, per què no es planteja prohibir els correbous, on també pateixen als animals? Si també es fa patir els animals, prohibim-los. Tanmateix, no em sembla que els correbous tinguin un nivell de crueltat tan gran com els toros. Però, si infligeixen dolor irresponsable, també s’han de prohibir.”

Terricabras correbous

Oh! Resulta que els correbous són cruels, però no d’un nivell de crueltat tan gran com els toros. O sigui, que els considerava cruels. O sigui, que s’haurien de prohibir -segons el criteri del sr.Terricabras-; o potser és que són cruels, però no té clar que infligeixin dolor irresponsable i, per tant, en aquest cas no s’haurien de prohibir. Olé, Terricabras. Quan li van preguntar al sr.Terricabras durant la tramitació de la iniciativa per prohibir els toros (en una compareixença al Parlament de Catalunya), va dir -d’una manera no gaire taxativa- que els principis generals per prohibir els toros també s’haurien d’aplicar als correbous, però que volia precisar que ell no n’havia vist mai cap de correbou (????). En resum: la fermesa que va exhibir contra els toros en el seu avorridíssim discurs no la va mantenir contra els correbous (es pot consultar en el Diari de Sessions). Lògic, si uns mesos després veiem la resposta que va donar a Diari de Girona, en la que es planteja si s’infligeix o no dolor irresponsable, que és un dels conceptes que ell aplica.

Quan, de vegades, parlo de doble moral del secessionisme (que atribueix aquest defecte als “altres”), em refereixo a qüestions com aquesta: prohibir els toros, però no els correbous (ni que sigui que s’autoritzin només en una part del territori). I que un filòsof justifiqui en part els correbous perquè no són tan cruels -segons ell- com els toros causa vergonya aliena. És obvi que el sr.Terricabras va contestar com va contestar per justificar la votació final del Parlament i l’excepció amb els correbous, basada en la doble moral. Si creus que s’han de prohibir els toros, també creuràs que s’han de prohibir els correbous, crec que això és indiscutible. Fer el contrari, com va succeir, és pura hipocresia.

Per cert, que aquesta doble moral s’està veient novament amb la prohibició d’utilitzar animals en espectacles de circ que s’està tramitant aquests dies en el Parlament de Catalunya. Si aquests espectacles donen una visió distorsionada de la realitat i un missatge educatiu negatiu, no el donen els correbous? Per què no aprofiten aquesta tramitació parlamentària per prohibir-los? Com dic, doble moral i hipocresia, de la que no només podem destacar el sr.Terricabras, sinó també els grups polítics que, temerosos de perdre vots a les Terres de l’Ebre, no s’atreveixen a prohibir els correbous.